Week ..: De tel kwijt - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Kevin Berlo - WaarBenJij.nu Week ..: De tel kwijt - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Kevin Berlo - WaarBenJij.nu

Week ..: De tel kwijt

Door: Kevin

Blijf op de hoogte en volg Kevin

31 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Mensen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een reisverslag gepost heb. De eerste reden was dat ik het super druk had met school en genieten en de tweede reden was dat ik geen WIFI had. Lange tijd niet kunnen Skypen met familie en vrienden en daarnaast geen internet kunnen gebruiken voor huiswerk. Ik weet dat jullie allemaal met smacht hebben zitten wachten op dit reisverslag, dus laat ik maar beginnen.

3 Weken geleden schreef ik dat ik zin had om naar een van de grootste derby’s ter wereld te gaan. Wat een ervaring was dat! Heel de campus en waarschijnlijk heel Zuid-Afrika stond in het teken van deze wedstrijd. Ik mezelf s’morgens in een Orlando Pirates shirt gehesen, vanaf dat moment was de helft van de campus opeens mijn vriend en de andere helft een tegenstander. Iedereen droeg of wel een Pirates shirt of een Chiefs shirt. De mensen die geen kaartje konden bemachtigen, probeerden deze dag nog ergens een ticket te charteren. Wij wilden de tickets niet meer kwijt, zelfs niet met een winstmarge. Een ervaring als deze is onbetaalbaar! S’Morgens zouden we rond 11 uur aanrijden, maar dit werd al vertraagd doordat de taxichauffeur te laat was en opeens iedereen nog bier moest halen dan wel een pispauze inlassen. Daarna lekker sfeertje in de taxibus en wachten tot we bij het memorabele stadion aankomen, het stadion waar Nederland de WK-finale tegen Spanje heeft verloren. Tevens het stadion waar bijna 100.000 toeschouwers en net zoveel vuvuzela’s deel waren van de wedstrijd Pirates – Chiefs. Het mooie is dat de supporters van verschillende clubs gewoon bij elkaar kunnen zitten en hier geen problemen uit voortvloeien. Stel je voor een supporter met een Feyenoord shirt in het thuisvak van Ajax Amsterdam. Na het verlies van 0-1 heb ik vaak de toezegging gekregen van de Chiefs supporters dat we volgend jaar meer geluk gaan hebben! Ik ga het vanuit Nederland volgen!

Wat een ervaring was dit! Het enige minpunt was dat we ruzie kregen met de taxichauffeur, omdat iedereen opeens 5 Rand moest bijbetalen. Even ter verduidelijking: 5 Rand is nog geen 50 eurocent! Niemand wilde dit betalen en als we niet betaalden ging de taxichauffeur niet rijden MET ONS. Ik zeg met ons, omdat hij dus na die ruzie wel boos wegreed ZONDER ONS. Stonden we dan in Johannesburg, weet ik veel hoeveel kilometer van mijn residents af. Maar gelukkig kwam hij terug en werden we weer afgezet bij residents om het vervolg van het weekend te vieren.

Deze week zijn we ook nog uitgenodigd als special guests voor het French Day Gala Diner. We werden ingelicht dat we netjes gekleed moesten gaan en dan zouden we met een groep van 30 mensen gaan eten en drinken. Deze groep mensen bestond voornamelijk uit Franse ambassadeurs en directeuren van bedrijven in de buurt van Vanderbijlpark. Het probleem was dat we geen pak of iets dergelijks hadden. Dan maar netjes een blouse aan met een zo netjes mogelijke broek en de minst niet-nette schoenen. Op een ding waren we echter niet voorbereid. Om de beurt werden er mensen naar voren geroepen die een zegje mochten doen. Ook wij stonden op de lijst om een woordje te doen over het leven op VUT. Het gemiddelde zegje duurde 15 minuten, maar ik heb het kort gehouden, want iedereen zag er behoorlijk hongerig uit. Verrassend om opeens je naam te horen en naar voren te moeten komen, maar geen probleem doordat we dit gesprek al zo vaak hebben gevoerd met iedereen hier. Daarna lekker eten en als geschenk 2 pennen krijgen met VUT erin gegraveerd. Die zijn voor thuis!

Want ja, buiten alle verleidingen om, zit ik hier toch echt voor school. Deze 3 weken heb ik veel aan school moeten werken en waarschijnlijk zal dit nog wel aanhouden tot de vakantie vanaf 16 april. Maar zolang mijn punten blijven meevallen zoals nu, kan ik niet klagen. Dan maar een keer wat minder slapen en gaan studeren.

En ik ben blij, want de vakantie is geregeld! Van 16 april tot 3 mei gaan we naar Krüger National Park en Durban. Lekker weg van school, wilde dieren zien, genieten van het landschap en lekker rustig chillen op het strand. Heel Zuid-Afrika moet ik gezien hebben, voordat ik dit mooie land ga verlaten. Maar dat gaat wel goed komen. Ik hoor van veel Zuid-Afrikanen dat ik nu al meer gezien heb dan hun. Als je maar geld hebt, dan zit je goed.

Ook probeer ik nog de Bijbel te lezen als ik tijd heb. Ze zijn hier super gelovig. Je wilt niet weten hoe vaak ik wakker ben gehouden, doordat ze aan het discussiëren waren over de Bijbel en de Koran. Blijkbaar zijn er ook zwarte moslims ja. Dat maakt 3 soorten gelovigen: De stricte Bijbelgelovigen die bijna elke dag naar de kerk gaan en ook niet zondigen, de gelegenheids Bijbelgelovigen die heel af en toe naar de kerk gaan maar wel dingen doen die God verboden heeft (de grote meerderheid) en de Korangelovigen die ik eigenlijk niet kan plaatsen. Best interessant allemaal, maar het gaat jullie toch niet lukken om me van mijn atheïsme/evolutietheorie af te helpen.

Qua voetbal gaat het allemaal prima. Ik weet niet of ik dit al verteld heb, maar ik mag dus geen wedstrijden spelen. Zelfs in Zuid-Afrika werken ze met pasjes en aangezien ik geen pasje kan krijgen en er niemand is die toevallig op mij lijkt, speel ik alleen wedstrijden op de training. De laatste tijd een aantal wedstrijden verloren, maar ik heb er vertrouwen in dat we bovenin kunnen eindigen.

Vorige week waren er de verkiezingen. Bijna hetzelfde verhaal als met de derby. Of ANC of EFF of DA. Aangezien ik in Zuma’s huis woon (inkhandla), heb ik maar voor het gele ANC gekozen (Zuma is president ANC). Gele shirt aan en op naar school om te gaan stemmen! Blijkt er een rij te staan van achteraf anderhalf uur. Dan, eindelijk binnen gekomen, blijkt mijn naam niet op de lijst te staan en word ik vriendelijk verzocht naar buiten te gaan. Tientallen mensen hebben me dus voor niks proberen te indoctrineren, ik mocht niet stemmen!

De laatste weekenden heb ik nog 2 verjaardagsparty’s gehad en een goede tijd gehad met mijn mede Zuid-Afrikanen hier. Nog een paar weken zon en ik kan me ook onder de Zuid-Afrikanen scharen. De cultuur wordt me in ieder geval al eigen.

Ik zit nu bijna op de helft van de tijd. Ik geniet nog elke dag en de tijd vliegt voorbij en zal alleen maar sneller gaan. Af en toe moet ik even het besef ophalen wat ik zou doen als ik op dat moment in Nederland was geweest. Dan besef ik meteen hoe bevoorrecht ik ben om in een land als Zuid-Afrika te mogen studeren voor een half jaar. Deze ervaring zal niemand me ooit afnemen en zal me altijd bijblijven.

Moeder, vader, broertje, zusje, familie, matties, mattinekes ik zie jullie in juli weer!


X Kevin

  • 31 Maart 2014 - 23:34

    Jan:

    Ha Kevin,

    Ben ik toch een keer de eerst die reageert. Ik ben net terug van tennis en wilde de computer uitzetten, zie ik jouw leuke verhaal. Groeten Papa

  • 31 Maart 2014 - 23:40

    Anita:

    Lang verwacht (verslag), toch nog gekomen en....zeker weer de moeite waard nu wifi het af laat weten na ons bezoek aan jullie.
    Jullie inderdaad op z'n chique bij het Gala Diner zeg en het menu zag er goed uit.
    Als de muggen je 's nachts wakker blijven houden en je daardoor maar je toevlucht zoekt tot je studieboeken, dan komt het ook de komende twee weken helemaal goed met je studie.
    En dan even lekker rondtrekken en nog meer genieten (als de top tenminste nog niet bereikt is...), voordat jullie je kunnen gaan toeleggen op de eindexamens alweer.

    Time flies.........liefs, mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kevin

TravelKing

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 21522

Voorgaande reizen:

09 November 2016 - 09 November 2017

Working Holiday, New Zealand

15 Augustus 2015 - 01 Juli 2016

Master Zweden, Jönköping

22 Januari 2014 - 30 Juni 2014

Minor Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Landen bezocht: